En fråga.

Gabriella Toresson / 11 Januari, 2017 kl 19:29 / Ulcerös Kolit
1 kommentarer


Jag undrar egentligen, om man får fråga en så personlig fråga, är det så att du ska ha Rune på magen permanent eller går det att operara tillbaka tarmen senare i livet? Vet inte hur sånt här fungerar så förlåt för min mycket konstiga fråga. 
Massa kramar!
 
Svar:  Hej! Bra fråga! Man kan "koppla" ihop allting sen med något som kallas bäckenreservoar. Dock måste det göras när man har skaffat barn färdigt för efter en sådan operation kan man inte "bära" barnet. Alltså blir man gravid så skulle de allra troligast sluta med missfall för att kroppen inte funkar som den ska. 
 
Info från mag- och tarmförbundets hemsida!
Vad är en bäckenreservoar?
Bäckenreservoar är en operationsmetod som innebär att man tar bort tjocktarmen och ändtarmen och istället skapar en behållare av tunntarm som läggs i lilla bäckenet – en bäckenreservoar. Reservoaren ansluts till ändtarmsöppningen. Därmed leds avföringen ut den vanliga vägen.

Operationsmetoden infördes under 1970-talet. Idag genomförs i Sverige cirka ett 100-tal bäckenreservoaroperationer per år.

 


Kommentarer
Postat av: Anna

Hej,
Jag vill bara säga att det inte alls är sant att det är högre risk för missfall med bäckenreservoar. Det är tråkigt att du skriver det här om någon som inte har mer info läser det o tror dig. Jag har det själv och vet många som fått barn som har det. Dock svårare att bli gravid naturligt men med ivf så samma chans som alla andra.

Svar: Hej! Jag skrev så för att det är de mina läkare har sagt till mig.
GabriellaToresson

2018-01-27 @ 08:24:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback