Våra matvanor!

Gabriella Toresson / 01 Februari, 2014 kl 13:02 / Allmänt
2 kommentarer


Nu tänkte jag skriva här vad jag tycker/tänker om mat. 
 
Sen vi flyttade till Växjö har jag/vi blivit mycket mer medveten om vad vi stoppar i oss. Nu menar inte jag nyttiga och onyttiga saker. Det jag menar är  att när jag åker och handlar försöker jag, i den utsräckning det går, välja de bästa varorna. Som jag skrev tidigare så har vi typ 3 rätter här hemma som vi varvar mellan, okej det kanske är en liten underdrift, men jag är inte så väldigt duktig på att laga så det blir inte ofta några större utsvävningar.
Jag är inte så duktig men försöker läsa och fråga folk och lära mig. 
Om vi tex går i affären och ska handla kött, korv eller kyckling så läser jag alltid  innehållsförteckningen för att se hur hög kötthalt det tillexempel är i korven vi ska köpa. I den "vanliga" korven som vi alltid har kört med är kötthalten typ 30 %, fatta hur lågt det är?? Det är typ ingenting mer än massa skit. Nu har vi ju bytt och i den vi brukar käka nu är det iaf 70-80%, och det finns säkert bättre men det är iaf den vi köper just nu. I kyckling från olika märken kan det skilja mycket i procenthalt! 
Sen brukar vi oftast försöka handla ekologiska prylar. Jag är speciellt noga med att försöka ta ekologiska och närodlade grönsaker och frukter. Jag vet inte varför men jag får för mig att det är viktigare med ekologiska grönsaker än tex ekologisk mjölk. 
Det som är lite tråkigt är ju att det är ganska mkt dyrare med ekoprodukter och det gör förmodligen att många inte handlar det av den anledning. Som tur är har vi ju den möjligheten att välja det så då gör vi såklart det! 
 
Allt vi handlar är såklart inte ekologiskt men vi försöker mer och mer handla det. Jag försöker liksom få det att sitta i ryggmärgen att välja så bra råvaror som möjligt. När man läser vad bönder gödslar åkrar med blir man nästan mörkrädd. När vi får barn vill jag liksom att dom ska få äta hur många bananer de vill utan att det ska vara någon fara för dem. 
Jag kommer inte vilja att våra framtida barn äter annat än ekologiska saker (så mycket det går alltså)! Det  kommer bli en dyr historia, men så värt att veta att de stoppar i sig bra saker! 
Det är tex farligare för barn att slicka på ett bananskal än på golvet, bara för att bananskalet är besprutat av sånna galna saker. 
 
Nu är ju jag rätt så miljömedveten i övrigt, eller jag FÖRSÖKER det bästa jag kan iaf. Har tex blivit väldigt noga med att sopsortera osv. Så ekosaker ligger mig halvvarmt om hjärtat därför också :) 
 
Vänligen klicka på länken nedanför och läs om ni tror att det slagit runt för mig :)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17864805.ab
 

Kommentarer
Postat av: Josse

Bra Gabbi :)

Svar: Du som lärt mig ju :-)
GabriellaToresson

2014-02-01 @ 21:12:19
Postat av: Linus

Rolig läsning!

2014-02-01 @ 23:03:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback