kortison och zink!

Gabriella Toresson / 18 Juni, 2017 kl 23:46 / Allmänt
1 kommentarer


Okeej! Nu har ju tiden sprungit på igen. Tänkte berätta om mitt senaste läkarbesök. Det var de mest konstiga läkarbesöket någonsin. Jag hör ju till kirurgmottagningen och dit ringer jag när det är något. Efter jag gjort koloskopi sist sa hon som kollar min ändtarm att jag ska ringa mottagningen om ändtarmen blir inflammerad igen. 


Och de blev den ju så klart direkt efter att jag avslutade min senaste behandling. Så jag ringde kirurgen och sa att jag börjat blöda rätt mycket och ofta och då Fick jag en tid rätt omgående. Iaf så fick jag tis den 15 juni men eftersom vi skulle vara på studentfirande hemma i Sundsvall då så funkade ju inte det. Så fick boka om och då fick jag inte träffa "min" läkare eftersom hon inte hade någon annan tid. 

Det första den nya doktorn frågar mig när hon kommer in är vad hon kan hjälpa mig med. Jag måste ha sett ut som ett frågetecken, det är ju inte jag som är läkare liksom. Jag berättade situationen och hon sa att jag borde bli kallar till medicin och inte till kirurgen. Då förklarade jag att de på medicin säger att jag tillhör kirurgen och när jag kommer dit så säger dom att jag ska till
Medicin. Krångligt värre. 

Efter mycket om och med så ringde denna doktor till någon på medicin som ordinerade ut 8 veckors kortisonbehandling i hopp om att de ska hjälpa. Eller hjälper gör ju alla mediciner jag testat, men så fort jag slutar börjar det om igen. 
Fick dessutom brustabletter för mitt hårtapp, magnesium och zink ska intas 3 ggr om dagen på obestämd framtid. Hoppas de ska hjälpa!

Sen frågade jag också läkaren om de skulle vara helt okej för min kropp om jag skulle bli gravid nu. Eller inte just på pricken idag då men snart. Hon svarade ja men (även hon) informerade om att fertiliteten inte är den bästa när kommer går och dras med en inflammation. Sen kläcker hon ur sig att om jag skulle få ett skov igen (alltså att tarmen blir inflammerad) visar det sig oftast med att tarmen blir trång. Trång tarm = stopp eller tarmvred. Och det skulle vara "en livsfara för dig beroende på hur långt gången du är
Jamen, va bra. Nu blir jag väldigt sugen på att föröka mig ännu en gång. Eller inte 🙈 Vet liksom inte riktigt hur jag ställer mig till det hela nu. Absolut kan jag ju inte gå runt och oroa mig för att de ska hända hela livet men jag vill ju inte dö på cupen, då räcker det med ett barn för min del! 

Hmm.. helt klart en del att fundera över!



Vår tjej som utvecklas i raketfart nu. Så avis på sin kusin Louis som har en bebis! 

"Snart ilses mamma ha bevis i magen" 🤣


Kommentarer
Postat av: Gabriella

På min bet aldrig kortisonet så jag fick cellgifter. Inte haft ett skov sedan mitt första barn (4 år) :)

2017-06-20 @ 15:06:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback