Kapselenteroskopi.

Gabriella Toresson / 20 April, 2017 kl 16:03 / Allmänt
1 kommentarer


Igår var dagen jag hade gruvat mig för så länge här. När jag var i Sundsvall förra gången fick jag ju en kallelse till sjukhuset. Rektoskopi (koll av ändtarm) och kapselenteroskpi (koll av tunntarm) skulle allså göras. 
 
För att kunna kolla tunntarmen var jag tvungen att dricka laxabon. Det är ett medel som gör att man sköljer tarmen. Det måste alltså vara soprent i den för att kameran ska kunna knäppa de bästa bilderna! Tre liter skulle jag dricka och om ni bara kunde förstå hur snuskigt det är! 2 liter dagen innan och 1 liter på morgonen innan läkarbesöket. Om det är snuskigt att dricka på kvällen kan ni ju tänka er ur snuskigt det är att dricka 5.30 på morgonen. Från 12.00 dagen innan var jag dessutom tvungen att fasta. 
 
Har gått igenom samma procedur för ett gäng år sedan men då hade jag ju min tjocktarm så då behövde jag dricka 4 liter. Nån fördel ska man väl ändå få ha som stomiopererad ;) 
 
På morgonen var jag iallfall väldigt nervös. När man gör en såkallad kapselenteroskopi sväljer man en liten kamera som knäpper bildera hela vägen tills den kommer ut den "vanliga vägen". Jag brukar få dela en alvedon i 2 när jag ska svälja en sån så jag tänkte att svälja en kamera som är 2,5x1 cm måste vara omöjligt. 
Det är sånna dagar som igår jag önskade att jag bodde hemma i Sundsvall. Så Sebbe hade kunnat följt med mig. Men man kan ju inte ta med en 2-åring på sånna där grejer!
 
Hade tid 7.45 och jag fick komma in direkt. De satte på mig ett bälte och en väska som var kopplad till kameran som skulle ner i magen. I väskan fanns en liten dator som man kunde följa kamernas väg hela tiden. Väldigt häftigt att följa kamernas väg från min mun till tunntarmen till att den kom ut. 
 
Att svälja kameran var iallfall inte svårt. Den gled ner väldigt lätt faktiskt! Haha!
 
Bältet och grejerna skulle jag ha till klockan 16 eller tills kameran kommit ut. Redan vid 11.30 var den ute för mig. Hehe, så jag behövde inte gå runt med det såå länge.
 
Efter att jag svalt kameran och fått alla grejer till den skulle jag göra koloskopi. Alltså gå upp med en kamera och kolla ändtarmen. Det här gör ju så ont så man vill dö. Sist när jag gjorde detta kunde jag inte ta det lugnande medlet man brukar få innan eftersom jag skulle köra till Sundsvall efteråt. Men igår så! Dom sprutar in och man somnar. Vet inte om man på riktigt somnar men man tappar iallfall medvetandet! 
 
Tjejen som jobbade sprutade in och efter tag kom hon tillbaka och sa "har du vaknat till?" Så skönt att slippa känna eller åtminstonde minnas eländet! Ändtarmen såg iallfall väldigt mycket bättre ut än förra gången! 6 veckors kortison gjorde susen! 
Nyvaken, mojsig och varm!
 
 
Nu kommer de ta cirka 3-4 veckor innan vi får svar på hur tunntarmen ser ut! Hoppas så mycket att den ser frisk och fin ut!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: A.a

Hur funkar det med laxering när man har stomi? Jag har ju bara erfarenhet av att ha tjocktarm och ändtarm i bruk så att säga 🙈 Och det. Lir ju en del springande på toa om man säger så..
du är grym Gabriella! Kämpa på ❤️❤️

Svar: Det blev rätt mycket tömma om man säger så 🙈
GabriellaToresson

2017-04-21 @ 13:09:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback