Kort, smal, tjock eller lång..

Gabriella Toresson / 04 Januari, 2017 kl 23:22 / Ulcerös Kolit
4 kommentarer


Jag har alltid varit en liten person. Både smal och kort. De senaste åren har jag vägt cirka 46-48 kg, det har vart min normala vikt. 

Förutom de senaste veckorna har jag aldrig sett mig som FÖR smal. Jag har ändå tyckt att jag har vart lagom smal och lagom lång. Okej, de där sista var ljug. Lagom lång har jag aldrig sett mig som. 

Men i vilket fall som helst, förra årets nyårslöfte var att gå upp till 50 kg, men nu när jag har funderat på det såhär i efterhand var det nog mest för att jag skulle få slippa höra folks otroligt osmakliga kommentarer kring hur jag såg ut, inte för att jag själv misstrivdes med den kroppen som jag hade. 

Efter min graviditet fick folk för sig att jag vägde så väldigt mycket mindre än innan, vilket inte stämde, snarare lite mer än innan. 
Men i vilket fall som helst så kommenterar man inte andras kroppar med citat som dessa:
1. Du, det är nästan ingenting kvar av dig nu.
2. Du ser nästan anorektisk ut nu.
3. Ska du inte äta lite till, det behöver du.
4. Du äter väl ordentligt.
5. Nu kommer benranglet.

Vissa av dessa kommentarer är säkert i all välmening. Men man blir inte glad. Känner man att man är orolig för någons hälsa blir den knappast bättre av någon av  kommentarerna ovan. Jag blir matt. Nu, när jag vart så jäkla dålig och gått ner i vikt pga det tycker man ju att folk borde ha vett nog att inte slänga ur sig vissa saker (speciellt om man vet att personen i kroppen inte alls trivs) men ändå berättar folk hur smal man blivit osv. Jag får lust att skrika "TACK FÖR PÅMINNELSEN, JAG HADE NÄSTAN GLÖMT ATT JAG LÄMNADE 10 PÅ SJUKHUSET"

När jag i 1 års tid kämpat för att gå upp i vikt och läkarna berättar att jag inte klarat av att göra det för att min kropp har varit FÖR sjuk för att kunna ta upp näringen i maten under flera års tid så får jag typ en klump i magen.. Tänk om alla dessa åsiktsmaskiner hade vetat det innan, hade de ändå fällt kommentarer angående mitt utseende och min kropp?

Kan inte alla bara få se ut hur man vill, utan att få höra det? Så länge man mår bra inuti kan väl inte resten spela någon roll?



Kommentarer
Postat av: Emma

Vad BRA skrivet av dig! Bättre att folk sköter sitt istället för att komma med dumma kommentarer. Har följt din resa och tycker verkligen att du är en riktig kämpe!! :)

2017-01-05 @ 11:05:10
Postat av: Ida altti

Du är vacker precis som du är och trots att man försöker låta negativa kommentarer rinna av en så är de inte alltid lätt. Du ska inte behöva förklara eller försvara dig mot någons dåliga attityd och kommentarer. Jag hoppas att även fast folk beter sig dåligt, så fortsätter du att vara du och så länge du älskar dig själv så ska ingen annan få trycka ner dig. Hoppas du haft en fin dag i övrigt :)

2017-01-05 @ 18:04:19
Postat av: Anonym

Tack för att du skriver om det. Jag hatar alla kommentarer om hur smal jag är.
Starkt att skriva om allt annat du är med om. Kram

2017-01-05 @ 21:42:54
Postat av: Anonym

Får också alltid höra att jag är för smal och det tär på en. Men nu bryr jag nig inte längre, för huvudsaken att man mår bra inuti. Du är jättefin som du är. Hur lång är du förresten? :)

Svar: Så störigt är det. Jag bryr mig egentligen inte heller men det är ju så tröttsamt.. jag är 156 cm!
GabriellaToresson

2017-01-06 @ 02:01:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback